Zespół Szkół nr 16 w Bydgoszczy

Pedagog i logopeda

informacje pedagog

Informacje na nowy rok

Ocena użytkowników: 0 / 5

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna

 

Wychodząc naprzeciw Państwa sugestiom w tym roku szkolnym w swojej pracy profilaktycznej skupimy się w zasadniczej mierze na zdrowym stylu życia ze szczególnym naciskiem na przeciwdziałaniu stosowaniu przez uczniów środków psychoaktywnych. W tym zakresie w klasach I-III gimnazjum przeprowadzane będą prelekcje z udziałem specjalistów między innymi z Komisariatu Bydgoszcz- Błonie oraz Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej nr 1 w Bydgoszczy. Ponadto podejmować będziemy wszelkie działania zmierzające do zapewnienia uczniom bezpieczeństwa i warunków do prawidłowego rozwoju poprzez poszerzanie ich wiedzy z zakresu prawidłowej komunikacji interpersonalnej oraz rozwiązywania problemów.

Ponadto w klasach gimnazjalnych szczególnie III będziemy prowadzić szeroko zakrojoną akcję związaną z pomocą w wyborze dalszego kierunku kształcenia. W tym zakresie pedagog szkolny gimnazjum będzie prowadził zarówno zajęcia grupowe, jak i konsultacje indywidualne oraz posiłkował się pomocą PPP nr 1 w tym zakresie poprzez między innymi możliwość korzystania przez uczniów z:

Punktu konsultacyjnego dla uczniów niezdecydowanych co do dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej (wtorki, godz. 16:00 – 18:00) działającego przy Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna nr 1 w Bydgoszczy, ul. Jana III Sobieskiego 10 tel/fax: (52) 322-52-06

 

Ponadto w dniach od 11do 15 stycznia 2016 odbędą się na terenie szkoły „szkolne dni doradztwa zawodowego”, gdzie na miejscu w szkole uczniowie będą mogli korzystać z zajęć warsztatowych i konsultacji indywidualnych.

 

W dniu 4 lutego 2016 odbędzie się spotkanie dla rodziców i uczniów z przedstawicielami Urzędu Miasta i niektórych szkół w sprawie naboru i oferty szkół ponadgimnazjalnych.

 

 

W ramach przeciwdziałania stosowaniu przez uczniów środków psychoaktywnych, zagrażających ich zdrowiu i życiu w dniu 24.11.2015 klasy I- III gimnazjum obejrzą film dokumentalny- „Dopalacze kradną życie”

Dla rodziców

Ocena użytkowników: 3 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna

 

 

 

 

Jak rozmawiać z dzieckiem?, czyli zasady dobrej komunikacji.


W życiu każdego dziecka  przychodzi taki moment kiedy koledzy zaczynają być ważniejsi a dziecko niechętnie mówi rodzicowi o swoich problemach.  Rodzice przeżywają bardzo takie sytuacje, ale często są sami winni takiej sytuacji.  Zbytnia krytyka, dopytywanie  i nadmierna kontrola spowodują, że dziecko nie będzie się chciało dzielić z rodzicami swoimi problemami.
Pytanie, które z pewnością większość rodziców zadaje sobie w trakcie niełatwego okresu dojrzewania swoich dzieci jest następujące: Jak postępować, aby moje dziecko nigdy nie było autorem podobnych stwierdzeń?:

  • „ Moi rodzice mnie nie rozumieją”

  • „ Chce by moi rodzice mnie zostawili”

  • „ Jesteście najgorszymi rodzicami na świecie”

  • „  Nie mogę się doczekać aż będę dorosły”

 

 

Zasady „ dobrej rozmowy” :

Zasada akceptacji -  wyrażania nie tylko słowami. Akceptacja zachowań i indywidualnych cech innych, nawet własnych dzieci bywa sprawą bardzo trudną. Szczególnie dziecko jest wrażliwe na stopień akceptacji jego osoby, doskonale rozpozna kiedy jest oszukiwane, tzn. kiedy akceptacja ze strony dorosłych, szczególnie zaś rodziców, jest fałszywa. Przykładem mogą być ciepłe słowa, które zupełnie nie znajdują potwierdzenia w reakcjach rodziców: "nie zachowuj się tak...", "nie ruszaj...", "nie biegaj..."itd. Czasami to brak akceptacji cech własnych rodzica u niego samego - każe pokutować dziecku, u którego dana cecha właśnie dlatego jest niemile widziana.

Zasada konsekwencji-  wynikająca ze szczerego postępowania. Tak jak w przypadku akceptacji - to szczerość reakcji i okazywanych uczuć, wyrażanie poglądów, które znajdują potwierdzenie w naszym postępowaniu - tak i konsekwencja co do wymagań i opinii - osiąga cel, jeśli jest prawdziwa stała. Nie można zatem zabraniać dziecku określonych zachowań poza domem, jeśli sami wcześniej w rodzinnym gniazdku na to zezwalaliśmy! Dziecko jest "nieusłuchane", bo codzienne wzorce postępowania są dla niego całkiem inne. Podobnie zdezorientowane będzie, kiedy rodzic jednorazowo wyrazi zgodę (choćby: "dla świętego spokoju") na rzecz do tej pory niepraktykowaną, bądź wręcz zabraniania. Jest to znak, że łamanie obowiązujących zasad jest możliwe, a rodzic... jest niekonsekwentny.

Zasada aktywnego słuchania-  Nie da się nikogo oszukać udając tylko, że słuchamy w trakcie np. interesującego programu w telewizji. Dziecko również szybko zorientuje się, że słuchane nie jest! A to, z kolei, przekłada się na poczucie odrzucenia, na refleksję, że rodziców "nie obchodzi". Dlatego ważne jest, aby stworzyć do rozmowy odpowiednie warunki i słuchać z zaangażowaniem, podtrzymując rozmowę naszymi wtrąceniami, lub - żeby nie przerywać - potwierdzeniami odbioru, takimi jak: "naprawdę?", "jak to się stało?", "hmm..". Jeśli nie ma ku rozmowie warunków - koniecznie należy nazwać zaistniałą sytuację, mówiąc np. "Chciałbym z tobą porozmawiać, ale nie w tym momencie... Porozmawiamy za chwilkę, dobrze?" (...i dotrzymujemy danego słowa!).


Zasada Wprowadzania w życie wypowiedzi „ Ja” - To zasada bardzo dobrze oddziałująca na ludzi, nie tylko małych... Zamiast wyrażać opinie przez "ty", np. " (Ty) Przestań hałasować!", "Nie hałasuj!", możemy dokładnie to samo wyrazić używając wypowiedzi "ja": np. "Ten hałas mi przeszkadza". Różnica w odbiorze jest znacząca: w pierwszym przypadku - osoba do której mówimy reaguje na rozkaz, najczęściej - wewnętrznym, lub też nieskrywanym - buntem, być może robieniem na złość; w przypadku drugiego typu wypowiedzi - sama podejmuje decyzję co do reakcji na nasze stwierdzenie - my jej nie rozkazujemy! Nikt nie lubi moralizowania, groźby kary, bycia ocenianym, wypowiedzi pełnych zarzutu. Dlatego lepiej jest nazywać to, co czujemy i co my  myślimy na dany temat, zamiast prowokowania negatywnych reakcji (niechcący przecież) u naszych rozmówców.

Zasada unikania barykad rozmowy-  to takie zdania rodziców, które blokują dzieci na to, aby kontynuować rozmowę. Często wyzwalają bunt, złość, agresję. Sprawiają, że młody człowiek czuje się odepchnięty, gorszy, nieakceptowany. Ma wrażenie, że jego problem rodziców nie interesuje, lub, że sam z problemem powinien sobie poradzić, a jest do tego niezdolny (konsekwencją: niskie poczucie własnej wartości, kompleksy).
 Rodzicu!

Ważne jest abyś intensywnie  uczestniczył w życiu swojego dziecka, rozmawiał z nim, pomagał rozwiązywać jego problemy i nie krytykował go za to jaki jest. Pomóc mu  znaleźć  wyjście z każdej trudnej sytuacji.

 

 

 

 

 

 

 

 

Zespół Szkół nr 16 w Bydgoszczy

© 2016 All Rights Reserved

Adres szkoły
Dane kontaktowe:
ul.Koronowska 74, 85-405 Bydgoszcz
Dyrekcja: mgr Grażyna Lewandowska

E -mail: zsnr16@bip.oswiata.bydgoszcz.pl
Telefon: +48 52 32 77 794
Fax:  +48 52 32 77 794